Årsberetning 2006 for Kennel Adorea

Da er vi kommer til årets siste dag, og det er på tide å oppsummere året. Jeg skriver en felles årsberetning for både Tollerne og Ridgebackene mine!

Forord: Kennel Adorea hadde sitt første kull, og vi utøkte flokken med Mea, Azanto, Alpha og Anweniola. Alle 6 valpene har debutert på valpeshow med 6xBIR, 5xBIM, BIG2, BIG3, BIG4, BIS2 og BIS3 som resultat! IKKE VERST! Det er ikke mange oppdrettere som kan skilte med at alle valpene blir stilt i valpeklassen! Mea har også gjort det stort på valpeshow med 3xBIR, 4xBIM, 2xBIG1, BIG4 og BIS3. Troja har stått for kennelens store overraskelse med 2 cert på under en måned!

Januar var vi snødd inne her i Arendal. Vi skulle på utstillingen i Sandefjord, men det måtte vi alle her i Agder droppe. Føret var virkelig ille.
Februar startet med at jeg fikk overvære min første hundefødsel! Hos Lauvstua nedkom Shakira med 6 valper! Jeg var med og døpte de, og det var virkelig en stor opplevelse. Da jeg kom hjem på morrakvisten så fikk jeg til min store forskrekkelse se at Kimba hadde fått løpetid. Først trodde jeg at jeg hallusinerte etter å ha sett mye blod i løpet av natta, men nei. Hodet var i opprør, for Kimba skulle jo ikke hatt løpetid på en stund enda, og rabiesvaksinen hennes var jo enda ikke klar! Ting løste seg perfekt med at jeg fikk låne hannen Oskar opp til Norge, og Anne Lise tok han med opp siden hun tilfeldigvis var i Danmark på utstilling den helga det var aktuelt å hente han! Selve parringen gikk bokstavligtalt etter boka. Ehh, med boka ja i venstre hand og tispa i høyre. Men det gikk nå riktig så bra, og Kimba ble drektig. I februar fikk vi også resultatene etter Troja sin røntging! A på både hofter og albuer! Alltid spennende slike ting!

Kimba møter Oskar for første gang

Mars var en stille mnd med venting for å se om Kimba ble drektig, samt stor jubel da Helinn nedkom med min lenge etterlengtede Mea! To store gleder på en måned! Ikke verst! Å gå å glede seg til hver gang Veronica la ut bilder av nurket mitt, og gleden av å se liv på ultralydbildene til Kimba!

Her er det liv!
  5uker Foto:RV

April. Kimba ble større og større, og Troja og jeg tok en tur til slekta vår i Tr.heim. I slutten av april reiste jeg med Renate og Embla til Stockholm. Jeg for å treffe Mea, og de for å parre Embla med Bailey. Sukk for en hjerteknuser Mea var! Adoreas A-kull ble født 27. april, så April var en måned det skjedde mye!

A-kullet nyfødt

Mai var en hektisk måned. Mea ble hentet i Stockholm første helga, og dagen etter hjemkomsten ble Troja vist til en første premie på NKK-utstillingen i Kr.sand. Tollervalpene samt Mea vokste i rekordfart! Kimba ble syk, akutt livmorbetennelse som igjen første til jurbetennelse. Som sprakk opp... Sjelden har jeg vært så sliten! Midt oppi alt klarte Troja NKK´s Apellmerke i lydighet!

Mea nettopp ankommet Arendal

Juni startet med RR-dagene. Troja ble stilt, og Mea var med for å sjarmere! Tollervalpene ble leveringsklare i slutten av juni, og Kennel Adorea utøkte flokken med de 3 fôrvalpene; Azanto, Alpha og Anweniola.

A-gjengen straks klare for avreise!

Juli. Mea debuterte på sitt første valpeshow den 25. juli og ble BIR og BIG2. Siste helga i juli var i Moss på utstilling. Troja tok sitt første CERT lørdag og ble 1VK (uten cert) dagen etter. Mea ble BIM-valp begge dager. For en fantastisk helg!

Mea BIR, BIG2 på sitt første valpeshow
  Troja tar sitt første cert!

August. Første helga var Mea og jeg i Västerås på den svenske RR-specialen. Mea ble BIM-valp 4-6 mnd med HP. En flott prestasjon i stor konkurranse! Siste helga i august var vi i Bærum på utstilling! Der plukket Troja med seg sitt 2. CERT på under en måned, og ble attpåtil beste tispe og BIM! Første Adoreaner gjorde debut i ringen i Mo i Rana. Ayla ble BIR og BIG3 med fantastisk kritikk!

Mea på RR-specialen
  Ayla BIR og BIG3
  Troja BIM med cert

September. Første helga debuterte 3 Adoreanere til på valpeshow i Drøbak. Her gjorde vi rent bord med Alpha BIR, BIG4 og Azanto BIM. Mea ble BIR og BIG1!

Alpha BIR og Azanto BIM

Oktober. 14. og 15. hadde vi en maratonhelg. Først deltok vi ved Retrieverklubbens utstilling i Porsgrunn. Valpene gjorde igjen rent bord med Alpha BIR, BIS3, og Azanto BIM. Kimba sin pels var igjen oppe etter fødselen så hun debuterte med 1AK, 4VK. Så bar det rett til Stavanger hvor vi dagen etter stilte på det store Kennelklubbvalpeshowet. Alpha klarte i sterk konkurranse å bli beste tispe og BIM! Mea gikk nesten helt til topps med BIR, BIG og BIS3! Helt utrolig! Helga etter debuterte Aesop på Retrieverklubbens utstilling i Tromsø. Her ble han BIR og fantastiske BIS2!

Fôrvalpene min, Alpha BIR og Azanto BIM

Mea BIS3

Aesop BIS2

November. 12. nov var vi på Kongsbergs Hundeklubb sin utstiling. Her gjorde igjen valpene rent bord. Azanto BIR og Anweniola BIM. Kimba ble 1AK og 5VK. 18.-20. november var Kimba og jeg på Nordisk Vinnerutstilling i Hamar. Kimba klarte å plassere seg i vinnerklassen som nr 4, og det er ikke verst med så mange deltakende hunder! Den 26. nov gjorde valpene igjen rent bord på Kennelklubbvalpeshowet i Andebu. Azanto BIR og Anweniola BIM. Azanto klarte i tillegg å plassere seg som BIG2. Slo både Golden og Flat! Fantastisk bra!

Azanto BIR og Iola BIM
  Kimba på Hamar

Desember. En rolig måned på hundefronten ihvertfall!

Takk til mine flotte valpekjøpere og fôrverter for et flott år sammen! Gleder meg til et nytt år med dere! Takk også til Veronica på Kennel Rex Ventor for Mea!