Parringstur til Odense, Danmark. Reisedagbok!
Mandagens blodprøve viste 2, så siden jeg tenkte at parringen ville finne sted i helga skyndte jeg meg å bestille ferjebillett til fredag før alt ble utsolgt (og de ble det fort pga langhelg og flystopp). Vi tok en ny blodprøve torsdag. Marit og jeg hadde en liten gjettekonkurranse på hva hun ville ligge på da, M tippet 12 og GT 15. Når vet.høgskolen analyserer resultatene så får en svar dagen etter kl 14. Dvs. 1 time før jeg skulle reise fra Arendal. For å si det sånn så fikk ingen av oss rett. Hun lå på skarve 5! (ok Marit du fikk rett på mandagens resultat, men her bommet du). Jeg ble veldig i villrede på om jeg skulle reise nå likevel. Ny blodprøve kunne ikke taes før man, og den ville jeg ikke fått svar på før ons pga 1. mai tirs. Hun gikk altså opp mye senere i verdi enn sist, men det er visst helt normalt på Tollertisper. Anne Lise mente det godt kunne gå både søn og man før hun var klar. Jeg hadde jo helgefri, og båtbilletten kunne ikke byttes, så jeg valgte å reise for det. Å vente til søn-man med å reise er det ikke sikkert jeg hadde hatt is i magen til. En annen ting er at det kan være lurt å reise litt på forhånd så tispene roer seg på nytt sted før parring. Nå er ikke Kimba en tispe som stresser på tur, men det var nå enda et argument for å reise fredag. Ja også selvsagt at det var DKK-utstilling i Hillerød i helga (RR lør og Toller søn).
Så Kimba, Tom og jeg satte avgårde mot Kr.sand. Tom er forøvrig den nyinnkjøpte GPS´en! Han er fantastisk!!! Han har spart oss for mye tid på den her turen! Her er mobil-bilde av Kimba foran båten i Kr.sand (ikke stilt inn mobilen riktig enda på billedstørrelse, ARG):

Rett før kl 20 ankom vi Hanstholm. Den nye ferjen fra Kr.sand tar bare 2 timer!!!!! Helt fantastisk! Må minne meg selv på at jeg må ofte til Danmark, for det er jo blitt så greit å komme seg hit, og det er SÅ vakkert her. Da vi passerte Limfjorden måtte jeg stoppe og ta bilde til "reisedagboka":

Jeg hadde regnet ut at jeg ville ankomme Odense i 23-tiden fredag kveld. Tom var enig, og det var også A6´en! (A6´en - ja alle på turen må presenteres - er min "gamle" bil som jeg solgte til pappa da Adorea-Transporteren ble innkjøpt. Veldig greit altså, for den er så god å kjøre, og når jeg bare skal ha med en hund er det toppers å låne den).
Jens, far til Skipper, stod i døra og møtte oss da vi kom! Han disket opp med te og ostesmørbrød! Snakk om service!!!!
Skipper - vakre gutten - ble overlykkelig over damebesøket! Kimba syns også det var stas, og de lekte og lekte i den innegjerdede hagen. Kimba ville ikke noe mer enn å leke, altså! Men det visste vi jo utifra blodprøvene! De fant virkelig hverandre! Alle kunne se de likte hverandre!

Lørdag morgen hadde vertskapet Jens og Marianne disket opp med ferske bakevarer til frokost. Igjen: 3-stjerners service!
Vi satte kursen mot DKK Hillerød som lå på nordsiden av Skjælland. Sist jeg var her måtte jeg ta ferje mellom Fyn og Skjælland, men nå kjørte vi over den flotte broen (og den dyre bomstasjonen...). Etter drøye 2 timer ankom jeg utstillingsområdet! Jeg fikk kjøpt katalog og stiller meg til for å kikke i den da jeg ser Rex Ventors Maddox er påmeldt. Mea sin bror! Jeg kikker opp fra katalogen og ser rett bort på Tina, Maddox sin eier! Kimba, Mea og jeg bodde hos Tina i Gøteborg da vi var med på MyDog-utstillingen i januar. Så koselig å ha noen kjentfolk å tilbringe dagen med! Sola skinte og jeg hadde en topp dag ringside! Fikk tatt masse bilder og sett hunder jeg kun hadde sett på bilder. Bl.a. Troja sin halvsøster - import fra Usa, og Troja sin svenske halvbror-og-fetter. Maddox vant klassen sin, ble 4. beste hanne og kvalifiserte seg til Crufts! Toppers. Tinas andre hund, Lex, ble BIR (og dansk champ) så jeg måtte jo bli igjen å vente på gruppefinalen som beg. kl 16. Ventetiden ble SELVSAGT stort sett tilbrakt i de mange bodene som var der. Billig med hundeutstyr i Danmark ja! Blir kanskje ikke så billig i lengden når det blir mengder av det.... Ehh! Kimba fikk seg bl.a et par retrieverkoppel i skinn, nytt utstillingsbånd, ny sporsele, 3 nye orange vanndummyer (hun har storforbruk av de) masse godis og masse leker til valpisene (OM det blir noen).

Da vi ankom Odense igjen på kvelden stod grillmat klar til meg. WOW! Mer enn 3-stjerners dette! Kimba var URFREKK og rappet den ene bakte poteten, men Skipper var like rask så den delte de på ekte kjærestevis! Hi hi! Så lenge det var mat på bordet så glemte de helt de andre behovene... Disse bildene ble tatt av de på terrassen:
Leken i kveld og bar preg av at tiden ikke var inne:

Søndag: Siden interessen var så liten lørdag kveld, bestemte jeg meg for å reise til Hillerød søndag også, for å se på Tollerne. Vi prøvde å ha de sammen søndag morgen og, men ingen ting skjedde annet enn lek da heller. Kimba virket litt mer villig, så jeg tenkte at i kveld skjer det!
Trafikken var litt mindre enn lørdag, og ingen køer, så vi kom raskere frem i dag. Dagen før hadde jeg sett et telt det stor "Avmaskning" på. Jeg tok derfor med Kimba og passet hennes bort til det teltet, for tenkte det kunne være greit at hun fikk ormkur og stempel i passet her, så slapp vi å oppsøke dyrlege på mandag. Da vi kom frem til teltet var kl 12, og det står på en plakat at de foretok "Avmaskning" fra 13 til 13:30. Det var langt å gå tilbake bilen, og siden Anina forsikret meg pr telefon ringside at Tollerne nok ikke skulle i ringen før 13:30, bestemte jeg mer for å vente med Kimba ved utstillingsområdet (dvs utenfor, for kun påmeldte hunder fikk komme inn. Eller dvs om de betaler kr 100 på forhånd - som en slags påmelding - får en ta med andre hunder. Rare regler i DK - Eller er jo bedre enn i Sverige da, for der kan enn ikke ta med ikke-påmeldte-hunder i det hele tatt). Vel tilbake til Kimba og jeg utenfor utstillingsområdet! Der lå nemlig bodene! Og det resulterte i mer shopping! Musematte med Tollermotiv ble innkjøpt til det flotte vertskapet mitt. De obligatoriske tyggepinnene ble innkjøpt for Aud, samt "litt" til meg selv og jentetrioen min. Anina (med Noah og ikke så ukjent på internettet) og Maria (Noahs oppdretter som jeg lærte å kjenne høsten 05, siste jeg var i DK) kom for å bli med oss i shoppingen! Så trivelig å endelig møte Anina, og å møte igjen Maria.
En times shopping går fort, og 12:55 stiler vi oss i kø etter noen nordmenn med Collier. Køen blir laaaang bak oss inne den kjekke, danske dyrlegen dukker opp. 450 dkr skulle de ha for et kjapt stempel og to piller! Oi oi oi! Men veldig greit å slippe å oppsøke dyrlege senere og få timer og greier.
Bilen ble flyttet nærmere og ble Kimba plassert i bilen med masse lufting og vann.
Jeg rakk tilbake i god tid før Tollerne entret ringen, for forsinkelsene var mange. Gea var på plass med tre av sine vakre tisper. Koselig å treffe henne igjen. Det var også veldig hyggelig å treffe Allan og Kirsten igjen. De har flotte Shaggy Tollers Milli-Max Maico og de har jeg pratet masse med på utstilling i DK og N. Jeg fikk også hilse på nyanskaffelsen deres; 3 mnd gamle Shaggy Tollers New Danish Joker. Han er også sønn av Oskar, så halvbror til A-kullet mitt. Og helbror til Isabell sin Luna. Bilder kommer! Jeg tok bilder av alle Tollerne som var der, så skal lage en egen billedside fra utstillingen. En gang...
Sammen med Anina og Maria var også Pia. Hun har Agildes Dreamhunter, og hun traff jeg også på Hamar 06. Så det var masse kjentfolk tilstedet! Jeg fikk også gleden av å hilse på 10 år gamle Shaggy Tollers Great Gizmo. Han er farfar til A-gjengen! Jeg så mye Oskar i han! Bilder kommer som sagt! Eieren var trivelig, og hun fortalte at Gizmo var bryllupsgaven til henne og mannen, fra hverandre, da de giftet seg. Søtt!
Etter nok en supertrivelig dag på Hillerød satte vi kursen tilbake til Odense.

Etter Kimbas oppførsel på morgenen hadde jeg trodd det kom til å bli parring nå. Men nei. Kimba ville ikke nå heller. Vi prøvde igjen senere på kvelden og, men NOPE!

Mandag morgen måtte det ihvertfall bli, tenkte jeg. Før de fikk hilse på hverandre gikk vi en tur i gata der vi bor. Se de vakre, rosa trærne:

Kimba syns forøvrig at denne poseringen foran blomster var skikkelig waste of time!

Men nei! Kimba ville ikke nå heller! Hun ville kun leke, som alle de andre dagene!:

Jeg begynte å bli litt stressa! Og det hjalp ikke på etter en prat med innehaveren av en hundebutikk jeg var innom i Odense (mens jeg ventet på at Jens og Marianne ordnet et ærend i sentrum). Hun var oppdretter av Tib. spaniel og hun mente det var for sent! Jeg burde tviholdt mer på Kimba så han kom på før osv. Nei hun var sikker på at det var for sent. Da jeg gikk ut av butikken kjente jeg at jeg hyperventilerte. Men etter en prat med manager Marit og overdirektør Anne Lise fikk jeg roet nervene. Hun er nok bare ikke klar enda, fant vi ut. Og jeg som bare tok fri mandag! Tirs er jo fri, men lell! Jeg slo meg nesten til ro med det, men selvsagt så svirret det litt i hodet den tispa som Marit hadde hørt om som kun sto i en time i løpet av løpetiden...
Når en så hadde mer tid, så var vi litt turister, Jens, Marianne og jeg. Vi gikk i de koselige gatene, så HC Andersens hus (tok kun bilder med mobilen og de ble så små at de gidder jeg ikke legge ut) og spiste en god lunch på en av Odenses restauranter! SÅ EN KAN IKKE SI AT JEG IKKE HAR DET GODT I VENTETIDEN!

Da vi kom hjem reiste Jens, Skipper, Kimba og jeg til en skog i nærhenten for å gå tur. OG for en skog:

Det var så trollsk og vakkert der! Som tatt ut av et eventyr (det var visst Kimba enig i...)! Vi satte fra oss bilene og begynte å gå. Etter 3-400 meter prøvde Skipper seg igjen, og SMOCK så hang de før jeg egentlig helt skjønte hva som skjedde. Da han begynte tok jeg tak i Kimba, men jeg trodde ikke det ble noe nå eller, så jeg ble virkelig sjokka da Skipper snudde seg rundt og at de hang. Så der satt vi da, på en sti i en vakker skog. En kan si at frøken Jensen var glad det ikke kom noen forbi der vi satt og holdt hver vår hund. Så for meg det skulle komme en barnehage på tur forbi! Og spørre hva vi drev med! Haha! Men PUH så lettet vi var! "Nå skulle vi hatt champagne", sa Jens! Mens jeg satt der på kne og holdt og beroliget Kimba så så jeg skinnflått som gikk bortover på et blad på bakken! Det er første gang jeg har sett skinnflått ute i naturen! Har alltid før sett de på oss! URK!
De hang i 18 minutter så det var jo kjempebra! Jeg satte så Kimba direkte i bilen (passet på så hun ikke tisset på veien bort dit). Kimba måtte ha et romantisk forspill med tur i skogen først ja! Klokka var bare to på ettermiddagen, så jeg tok turen videre til et SVÆRT kjøpesenter som lå 10 min unna. Tom GPS er jammen kjekk! Jeg kunne bare plotte inn navnet på kjøpesenteret, så viste han vei!
Og der ble jeg til det stengte kl 20...... Ikke for ingenting at jeg har svart belte i utholdende shopping! 6 timer gikk fort! GØY!

Da jeg kom tilbake viste jeg Marianne dagens shoppingsfangst (og hun mente jeg hadde rukket mye på 6 timer HAHAHAHA). Her koser Jens og Skipper seg foran tv´en:

Anne Marie, oppdretteren til Skipper, ringte på kvelden for å høre hvordan det gikk! Hun hadde på forhånd sagt at vi bare måtte ringe om vi trengte assistanse! Så selv her i Danmark blir vi godt passet på! Tollerverden er jammen hyggelig!

Tirsdag:
Hittil på turen har jeg knapt sittet stille annet enn når jeg har spist eller oppdatert denne siden. Så i dag har vi tatt det med ro! Jeg sov lenge i dag, siden denne reisedagboka (frem til og med i går) ble ferdig sent i natt. Da jeg stod opp i ellevetiden stod frokosten på bordet og ferskt brød som alle andre dager! Takk igjen til det flotte vertskapet! Jeg kan godt bli vant til dette! Kimba og jeg gikk en tur i det nydelige været. Etter turen satte jeg meg ut i sola. Jeg prøvde å bestille billett hjem til i morgen, men selv om jeg var "først i køen" kom jeg aldri frem. Ble bare brutt etter en stund. Ugg, så irriterende. Får prøve igjen i morgen tidlig. En må bestille pr telefon når en har med hund. Jeg fylte også ut parringspapirene, så det også er i orden!
Utpå ettermiddagen dro Jens og jeg til den lokale matbutikken for å handle inn spansk skinke (et helt lår) som jeg skal ha med hjem, samt biffer til kveldens grilling. Samt selvsagt MYE annet. Kokosboller, 3 l vin (favoritt vinen min kostet 99 dkr for 3 l), godis, 4 kg Frolic (til 60 dkr) etc. Veldig billig der. Da vi kom til kassa viste det seg at de bare tok danske kort! PINLIG! Selv om det ikke var noe galt med mitt kort kjente jeg svettet strømmet. Jeg bare hater når kort ikke virker. Gentlemannen Jens kom til og betalte med sitt kort. Takk! Jeg reiste straks innom en minibank nedi gata, og tok ut det jeg skyldte.
Etter en liten pause på terrassen i solen, tok vi med hundene ut i eventyrskogen igjen. Og SMOCH der hang Skipper på Kimba igjen. Kun 15 meter fra bilen i dag. Og ikke på en sti, men inne i skogen så det slapp å bli så pinlig. De hang i 15 min i dag. Heldigvis hadde jeg med en leverposteitube, for frøken sjenerte Kimblings var litt utholdmodig under hengingen. Ikke rart egentlig, for en mann stod og kikket bak noen busker....
Det er rart egentlig, for en kan gå og lure og lure om de er klare, men som sist (og som jeg egentlig husket) så bare vet en når de er klare. Og i dag og i går visste vi det. Føler det kanskje var litt tidlig i går, siden hun ikke ville noen få timer før parring, så derfor ventet vi til i 18 tiden i dag (kl 13 i går). Vi vil også prøve en gang til i morgen formiddag før vi reiser. Sist, med Oskar, ville ikke Kimba 3. dagen, men om hun ikke vil i morgen, så vet vi ihvertfall at vi traff på tiden idag!
Etter vi kom tilbake grillet vi og koste oss med noen skikkelig gode bøffer! Mariannes sønn, Jacob, og hans 3 år gamle datter kom på døra for å hilse på Skippers kjæreste! De har vært på døra flere dager, men da har vi ikke vært hjemme. Jeg ville ikke ta Kimba ut av bilen med engang, for vil ha henne i ro etter parring. Men da hun kom ut var hun spinnvill og spratt rundt og gjorde kunster for godbiter. Da vi etterpå satt på terrassen kom det fra Jacob at Kimba nok ville vært sjef i det forholdet! Haha! Skipper som den godmodige, rolige og snille som gjør alt for sin dame, og kjappe Kimba som krever og krever og får det som hun vil! Vittig tanke!
Vi prøver å komme oss hjem i morgen, og prøver da også en parring i morgen formiddag.

Onsdag: Og nå kl 13 er 3. akt over! Vi prøvde å ha de i hagen i dag. Skipper virket ikke så interessert i dag, og heller ikke Kimba. Etter noen tafatte forsøk, hvor Skipper bare hoppet av og Kimba bare vridde på stumpen, så bestemte vi oss for å dra til skogen. Og idet jeg skulle rope Kimba inn, så hang Skipper på! Haha! Og i dag hang de i hele 20 minutter! Så blir det ikke noen søte små nå, så er det ikke meningen at det skal bli! Nå skal jeg pakke i bilen, og reise over til Jylland og besøke Toller Delight - ranchen. Jeg har fått en stående invitasjon om å komme innom å hilse på, så det passer fint i dag! Båt har vi fått hjem i kveld, så alt er bare velstand!

Bilder tatt av kjæresteparet før vi reiste (er de ikke bare vidunderlig søte sammen?):

Etter at vi forlot Odense satte vi så nesa mot Velje, og fant Toller Delight-ranchen i idylliske omgivelser ute på landsbygda. Etter å ha blitt "overfalt" av 7 glade Tollertisper satte vi oss ute i sola og pratet Toller. De har kjøpt et stort hus med stor inngjerdet hage, og flotte jorder på alle sider. Et perfekt sted å ha hunder på.

Utsikten fra terrassen:

Patrick og Blueys sønn:

Hele gjengen (minus Bluey som var inne hos sønnen) vinker avskjed:

Vi stoppet 100 meter fra huset for å ta noen bilder i den flotte gule enga (trodde nemlig jeg hadde SÅ god til for å komme meg nord til ferjeleie):

Da jeg satte meg inn i bilen:

igjen, så satte jeg på GPS´en Tom. Jeg hadde tenkt at det tok ca 2 timer å komme seg opp til Hanstholm, og ferjeleie. Men Tom sa at det ville ta 3 t og 5 min!!!!! Jeg begynte å hyperventilere! Jeg måtte være på ferjeleie om 2 t og 20 min!!!! Herregud! Tom hadde vært ganske nøyaktig med tiden ellers på turen. Jeg måtte altså kjøre inn 45 min på litt over 2 timer! Jeg så for meg at jeg måtte overnatte på ferjeleie og huff og huff, for jeg måtte på jobb dagen etter. Nei, da var det bare å ta frem Petter Solbergen i seg! Og frøken Jensen, den forhåpentligvis drektige Kimba, og A6´en ankom Hanstholm etter 2 t og 5 min! Rakk til og med å kjøpe meg mat!!!! PUH!
Båtturen hjem gikk veldig fint, så vi kom oss vel hjem rett før kl 24 onsdag kveld!
Vi har hatt en toppers tur hos det perfekte vertskapet Jens, Marianne og Skipper. Tusen takk til dere, og håper vi snart sees igjen!